Interclub Gent

Ik heb mijn wagen volgeladen….




…. vol met sponsorprijzen. Naar aanleiding van dit aangepaste kinderwijsje was ik al vroeg in de weer om mijn auto vol te stouwen met allerlei dozen. Tegen tienen reed ik bij Carla voor en kort daarna kon onze trip naar Gent(brugge) zijn aanvang nemen. Na de gebruikelijke stop aan de grens voor een korte pauze onder het genot van kopje thee voor Carla en een cappuccino voor mij zetten we onze reis voort. Alles liep voorspoedig en de tamtam leidde ons zonder problemen naar het winkelcentrum van Gent-zuid. Carla wilde haar boekenbon verzilveren en ik was nog op zoek naar een cadeautje voor mijn jarige zus. Even een hoekje om en onze auto geparkeerd op een vrij plekje. Bij het doorsteken naar het plein via wat wij dachten een passage stonden we plotsklaps in de rosse buurt van Gent. Geen tijd voor afleiding en dus maar snel doorgelopen. Nadat we beide iets naar onze gading hadden gevonden in de Standaard boekhandel, terug naar de auto en verder naar de speelzaal. Daar was het al gezellige druk, want op de lustrum interclub van scrabbleclub Homerus Gent waren maar liefst 155 scrabblelaars af gekomen. Na de gebruikelijke inleiding van de voorzitter van Homerus Gent, Rob Rondu, trok de schepen van sportzaken de eerste zeven letterblokjes en kon het spel beginnen. Het kwam maar moeizaam op gang want de eerste beurt leverde voor slechts 24 punten het door de meeste aanwezige gevonden WELP op. In beurt 2 moest ik mijn honderd procent score al loslaten omdat ik met ver 6 punten minder op mijn scoreblad mocht bij schrijven dan wat het gelegde WRENS ((gewestelijk) (m.n. van een hengst naar de merrie) hinniken) opleverde. Beurt 3 leverde de eerste scrabble van de partij op. Ik vond inplante, maar dit was toch ietsjes minder dan NAPLEIT (zijn gedrag in enig geschil nog blijven verdedigen, nadat dit geschil reeds op de een of andere wijze beslecht is), maar toch beduidend meer dan de vele nullen die in deze beurt vielen. In de volgende beurt bleef ik redelijk in het spoor met veto, want het gelegde CENT in aanbouw met napleiten bracht niet veel meer op. In beurt 5 leek mijn convooi toch iets te veel op het Engelstalige convoy, wat resulteerde in een nul. Maar ja wie heeft er nu van VROON (viswater dat aan de landsheer behoorde) gehoord. Mijn hu in de volgende beurt was ongeveer evenveel waard als FONDU. Maar in beurt zeven was ik even de kluts kwijt en kon geen behoorlijke score vinden. Ga t.o.v. AGIELE zorgde dat de kloof met de koplopers en het grote compacte peloton alleen maar opliep. Gelukkig mocht ik in beurt 8 met het simpele JA weer eens de max bijschrijven. In beurt 9 en 10 werd de achterstand iets groter doordat met BENEEM en SHOW nu niet echt grote klappers op het bord kwamen. Heem en weg zorgde ervoor dat ik bij de pauze rond de honderdste plek bivakkeerde. In de pauze vooral in de weer om een gedeelte van de sponsorprijzen op de juiste plek te krijgen, waardoor ik nog napuffend beurt 11 begon. Ik had GEBONK wel gezien, maar door eerdere nullen in andere partijen met ge-woorden er toch maar van af gezien. Mijn keg leverde 21 punten minder op. Nog nagenietend van mijn koffiebroodje, dat ik nu pas kon verorberen, was ik in beurt 12 nog steeds niet bij de les. Bak was qua punten aantal de helft van KOMAF. Geluk in de ongeluksbeurt met het simpele EH weer eens het maximum. In beurt veertien moest ik met bok 11 punten minder bijschrijven dan wat ENKEN ((gewestelijk) es) opleverde. De achterstand liep alleen maar op, want bos was 15 punten minder waard dan ABSURD. Belachelijk toch. Gelukkig kon ik hierop aanbouwen en met zes bleef ik redelijk in het spoor met ERSATZ (vervangingsmiddel). In de volgende beurt miste ik de tweede en laatste scrabble van de partij. Dus het is duidelijk dat ik met zeven een behoorlijk stuk achterop raakte t.o.v. VERNETTE ((chemie) een polymere keten door dwarsverbindingen omvormen tot een driedimensionale netwerkstructuur). In beurt achtien bestond de mogelijkheid hierop aan te bouwen en door de driemaal woordwaarde leverde zonde ongeveer evenveel punten op als LUNZE ( van een luns:(spie door een gat gestoken om te verhinderen dat een voorwerp van zijn plaats schuift, bv. bij een wagenas om te verhinderen dat het wiel afdraait) voorzien). Nog een keer zonde bracht de helft van het aantal scorepunten op t.o.v. OXIM ((chemie) organische verbinding met de groep >C=NOH, gebruikt als middel tegen gifgas). In beurt 20 eindelijk weer eens de max met een mager ZESJE. Maar het was een lange dag geweest en ik kroop naar het einde van mijn partij en met Y weet ik sowieso geen raad dus YETI en CADDY waren niet aan mij besteed. Met 615 punten belande ik uiteindelijk op de 139ste plaats. Prateeksha kwam met 741 punten op plaats 102. Carla met 776 punten op plaats 80 en Bert met 810 punten op plaats 58. De top drie werd gevormd door Ronny Rutten (915), Michel Verfaillie (917) en Jan de Ridder (940) bij een maximum van 959 punten.




Na afloop van de partij de rest van de sponsorprijzen overgeladen in de auto van Marc en vervolgens op zoek naar een eetgelegenheid. Het door Mitt aan bevolen Braemhof was toch iets te duur, daarom maar in de auto gestapt en voorgenomen bij La Place aan de grens te gaan eten. Een kort oponthoud bij de ring van Antwerpen, want er was blijkbaar een druk bezocht optreden in het Sportpaleis. Eenmaal dit hindernis genomen, kwamen we verder vlot bij de grens aan. Alwaar we een aantal scrabblelaars reeds bij de maaltijd aan troffen. Na de maaltijd merkte ik dat het ondertussen licht was gaan sneeuwen en het leek mij daarom verstandiger het tempo op de weg iets te verlagen. Een verstandige keus naar later bleek, want bij Vinkenveen was er door een ongeluk (vermoedelijk veroorzaakt door gladheid in combinatie met te snel rijden) een behoorlijke file ontstaan, waardoor we ongeveer 20 minuten echt stilstonden. Geen nood, want we hadden als noodvoorraad stroopwafels en TIME-OOUT appel/granenbiscuits in de auto. Tegen half elf zette ik Carla bij haar woning af en zelf kwam ik rond elf uur thuis aan.

Uw verslaggever: Twan Swenker
 
Dinsdag 26 januari 2010