Interclub Aalst






Ik vond tijdens de 13de interclub van Aalst mijn Waterloo.


Verslag van jullie voorzitter, Twan Swenker.

Op zaterdagochtend 7 juni ging ik samen met Francisca, Carla en Herman op weg naar Aalst, niet wetende wat mij die dag nog allemaal te wachten zou staan. De reis verliep voorspoedig maar in de buurt van Dendermonde ging het even mis vanwege wegwerkzaamheden. Maar omdat we vrij vroeg waren vertrokken, kwamen we ruimschoots op tijd aan in de spelzaal. Spelleider Jan van Herne liet zijn zoontje stipt om 14.00 uur de eerste trekking verrichten. Met mijn wonden legde ik exact evenveel punten als het WONEND, wat op het bord kwam. Maar toen ging het mis. Ik dacht met de driemaal uitwonende een klapper gemaakt te hebben, maar met het voor mij volstrekt onbekende TUTRICE (tuteur: (verouderd) voogd, vrouw: tutrice) kwam de eerste scrabble op het bord. In beurt drie sloeg het noodlot toe. Waarschijnlijk door een foutief ingevuld beurtbriefje liep ik met nemen tegen mijn eerste nul aan. Daardoor bracht het gelegde MINNERE mij op een grote achterstand. In beurt vier kon ik de schade met ruilde nog enigszins beperken, want ik had wel de goede plek maar ik was niet helder genoeg om LUCIDER te leggen. In beurt 5 had ik ook niet de scherpte van geest om RADJAS (titel en benaming van Indische vorsten) te zien, maar mijn aards op bijna de zelfde plek was ook niet van slechte ouders. In beurt zes liep ik averij op want zetje bracht beduidend minder op dan TUTRICETJE. Ook in beurt zeven werd mijn achterstand groter, want zes bracht minder op dan de driemaal VERWONENDE. Als je dan ook nog in beurt acht een foutief meervoud uitzoekt met gades (moet zijn gaden), dan kun je het wel schudden. Een tweede nul kan niet op tegen de 46 punten dat QUID opbracht. Gelukkig was in beurt 9 het door mij gelegde hengel een schijntje minder dan BHENG (bhang:verdovend middel (een drank) uit de bladeren van de Indische hennep, vormvariant: bheng). In de laatste beurt voor de pauze dacht ik met de negenklapper longkast mijn achterstand gedeeltelijk te kunnen inlopen. Bij het heerlijke rijstevlaaitje, werd er druk gediscussieerd over de mogelijkheden. Het was voor mij en vele anderen dan ook een grote desillusie dat er geen negenklapper, maar KNOTSGAL (een door de galwesp Andricus inflator op de eik veroorzaakte knotsvormige opzwelling aan het eind van de dunne takken) als tweede scrabble op het bord kwam (een solo van Danny Beyens). Nu kon ik het wel vergeten, ik was onder de 50% weggezakt. In de volgende beurt, bracht het normaal veel punten opbrengende yens geen beterschap, want SHAG leverde bijna tweemaal zoveel punten op. In beurt 12 bracht het anders zo waardevolle hex weer minder punten op dan het gelegde HOAX ((computerterm) e-mail met een onterechte viruswaarschuwing). In de ongelukbeurt 13 werd mijn achterstand alleen maar groter doordat wezen toch niet hetzelfde puntenaantal bracht als WENGÉ (tropische, donkerbruine harde houtsoort van de West-Afrikaanse boom Millettia laurentii). Alle ellende was nog niet voorbij, want sop leverde maar de helft op van de BROZEMS ((schertsend) bromnozem). In de volgende beurt was ik weer bijna bij de les met effen. De juiste plaats maar toch NEFFENS ((gewestelijk) niet raak) (een solo van Annie Lezy). De laatste scrabble TOEGREEP zag ik volledig over het hoofd, terwijl er wel 18 mogelijkheden waren. Met trap liep ik alleen maar achterstand op. In beurt 17 was ik nog even bij de les. De juiste plek maar het verkeerde woord. Mud is geen KUIM (1: zwak zijn, zich zwak voelen, 2: klagen, zuchten, kermen, 3: (gewestelijk) kuchen). In de laatste drie beurten kon ik mijn kruit al helemaal niet droog houden. Met sparend, meer en zak werd mijn achterstand op de koplopers alleen maar groter, want er werd QUAD, PREE (1: (verouderd) soldij, 2: werkloon, 3: (verouderd) betaaldag, 4: zakgeld) en KOZEND (een solo van Bertrand De Bouvere) gelegd. Mijn 459 punten staken dus schril af tegen het maximum van 973 en leverde de een na laatste en 145ste plek op. Winnaar werd Willy van Laethem voor Ronny Heylen en Monique Deprez. Bert van der Loo werd beste Nederlander in zij fraaie oranje outfit. Herman bezette de 27ste plaats. Carla was 126ste en Francisca 142ste. Bij de tombola was het geluk ook niet aan mijn zijde. De terugweg verliep daar en tegen voorspoedig en in Nederland lachte een aardig zonnetje ons weer tegemoet.