Vendee-Trofee 2008



Vendée Trofee 2008.

Donderdag 3 Juli.

Ik heb mijn wagen volgeladen vol met…. .

’s Morgens om 7u30 zou ik Francisca thuis ophalen, maar ik was een kwartier te vroeg. Terwijl Francisca verder ging met haar voorbereidingen van het vertrek, moest ik dus geduldig wachten. Bij Carla moest nog even een sigaretje worden gerookt, want daar was ze nog niet aan toe gekomen. En bij Nathasia was het even zoeken naar de juiste plek om haar op te pikken. Daarna nog een file tot aan Utrecht, maar verder zou de tocht redelijk voorspoedig verlopen. Na de gebruikelijke stop voor een kopje cappuccino bij Hazeldonk en een rijderswissel, werd Antwerpen zonder problemen gepasseerd. Even voor Rouen begaf het navigatiesysteem het en daardoor verreden we ons een klein beetje net voorbij Rouen, maar dit werd toch redelijk snel door goed kaartleeswerk van Carla verholpen. Tussen Allencon en Le Mans kregen we te maken met een hevige zomerse stortbui, maar deze was gelukkig van korte duur. Doordat we niet meer konden beschikken over de soms toch wel zeer irritante aanwijzingen van het door mij liefkozend “Tam-Tam” genoemde navigatiesysteem, moesten we terugvallen op een routebeschrijving en kaartmateriaal. Desondanks ging het bij Cholet weer even mis, maar ook dit probleem konden we uiteindelijk vrij snel tackelen door bij enkele rotondes een rondje van de zaak te geven. Rond 21u00 kwamen we moe en hongerig bij Prateeksha aan en we waren zeer blij, dat de tafel reeds was gedekt en dat we meteen konden aan schuiven. Na een korte begroeting konden we genieten van door Prateeksha voortreffelijk bereide maaltijd bestaande uit een tonijnsalade als voorgerecht, gehaktballetjes in tomaten paprikasaus met pasta en courgettes als hoofdgerecht en een toetje naar keuze als afsluiting. Daarna was het even schrikken, want Prateeksha veronderstelde dat ik mijn kampeerspullen zou mee nemen, maar door een misverstand had ik begrepen dat dit niet nodig was. Gelukkig kon ik nog terecht in de caravan dus dit liep nog met een sisser af. De avond werd afgesloten met een gezellig samenzijn waarin de interclub van Tessenderlo een zeer gewild onderwerp was. Tegen twaalven zocht iedereen zijn slaapplek op voor een welverdiende nachtrust.

Vrijdag 4 juli.

Een rustig begin.

Zo’n vreemd bed is toch wel even wennen en gewekt worden door het gesjilpt en gekwetter van diverse vogels is zeer bijzonder. 11u00 uur stipt verrichte Prateeksha de eerste trekking van de eerste partij van de Vendée-trofee 2008. In deze partij werden de volgende scrabbles gelegd : JONKERS (een scrabblesolo voor Ria Stoop), AANVOER, GELUISDE en WEGdOEZEL (een soloscrabble voor Rita de Swaeff). Verder waren er nog solos voor Nana van den Bossche met TREUR en voor Carla met DWONGt. De volgend vreemde woorden kwamen eveneens op het spelbord. HALZEN ((gewestelijk) slikken, inzwelgen), AYAS (mv van aya: Koranvers), CUNNi (mv van cunnus: vulva) en MEK ((chemie) methylethylketon). Het wedstrijdmaximum bedroeg 1070 punten en de topdrie had de volgende samenstelling; Rita (993), Christine Smulders (934) en Nana (928). Na een uitgebreide lunch even naar Saint Pierre du Chemin om te pinnen en een kleine wandeling met Nathasia, Ria en Rita. Ik heb ze d kerk met de relikwieën van Sint Valentijn laten zien en ook het “lavoir” (de wasplaats voor melaatsen) met zijn bijzondere sfeer. Terwijl een aantal dames zich daarna storten op de “Rummy-cub” en Nathasia de hangmat uitprobeerde, heb ik Prateeksha geholpen met het op ruimen van het tuinafval, dat ontstond door het snoeien van de wijnranken. Prateeksha heeft daarna ook nog even de stroomproblemen van de caravan opgelost (de stekker zat er niet in).
Om 19u00 vertrokken we richting Saint Pierre du Chemin om bij “Chez JB” te gaan eten, maar ’s avonds werden er geen maaltijden meer geserveerd. Dus dan maar door naar La Chatangeraie naar “La Poste”, waar wel plaats voor ons was. Omdat Nathasia heeft aangeboden terug te rijden kan ik tijdens de maaltijd genieten van een glaasje wijn.
Tijdens de maaltijd ontstond er een geanimeerde discussie over de verschillen tussen Nederlanders en Belgen en dit vooral wat betreft het eten. (Wat is een jus en wat is een saus). Paul (de echtgenoot van Nana), Nana en Rita bieden aan een typisch Vlaamse maaltijd te zullen bereiden. Verder wordt er besloten de volgende daar om 14u00 met de scrabblepartij te beginnen zodat iedereen een bezoek kan brengen aan de markt in Fontenay le Comte , eventueel in combinatie met een bezoek aan de Emmaüs (een door vrijwilligers geleid kringloopbedrijf) in Saint Michel le Cloucq. Bij terugkomst nog een borreltje gedronken en daarna vroeg naar bed.

Zaterdag 5 juli.

Gedicht van Paul.

Zoals de vorige avond is afgesproken hebben we de ochtend vrij om het kringloopbedrijf van Emmaüs te bezoeken in Saint Michel le Cloucq en en bezoek te brengen aan de markt van Fontenay le Comte. Ik ga opstap met Ria, Francisca en Nathasia. Eerst rommelen en dan naar de markt. Op de markt koop ik een prachtige aardewerk schaal met zon. Heel wat anders dan het weer. Het regent soms zo hard dat we moeten schuilen onder de afdakjes van de kraampjes. De scrabble begint stipt om 14u00 met de volgende scrabbles: MAKKErEN, ACADEMiE, EXTENSIE en BANNERS. Verder wordt er nog HAMEL (gecastreerde ram) en WADEM ((literaire taal) damp, nevel, een solo van Mieke Beks) gelegd. Ook zijn er nog solo’s voor Nana met RALT ((verouderd) snappen, babbelen), Jo van Hooijdonk met CIJNS (schatting, belasting), nogmaals Mieke met SPeK en Carla met BEDT. Het wedstrijdmaximum is 921 punten en de topdrie bestaat uit Ria, Prateeksha en Rita.
Na het scrabblen ga ik nog op zoek voor een glaszekering van mijn navigatietoestel en informeer ik of er ergens een internetcafé is. Het eerste kan ik vinden op numero twee krijg ik nul op mijn request. Na de overheerlijke maaltijd draagt Paul een smakelijk gedicht voor over zijn vlekkies. De avond wordt afgesloten met een blancoscrabble waar ik de jurering op mij neem.

Zondag 6 juli.

Tazbar.

Allereerst probeer ik het probleem met mijn TAM-TAM te vinden. Er zijn wat zekeringen doorgebrand en pas veel later (nl thuis kom ik er achter dat er een grote sluiting in het snoertje zit, maar dit terzijde). De scrabble start stipt om 11u00 en wederom met enkele scrabbles en solo’s. AfROSTE ( een solo van Carla), HORSeLEN( geld verdienen met een bijbaan, los werk of een incidenteel handeltje, een soloscrabble van Rita) en OOGbADEN. Nana viel op met de solo SJEZE en Mieke met de solo SONAR. Het wedstrijdmaximum bedroeg 962 punten en de topdrie werd gevormd door Rita, Nana en Carla. s’Middags nog een leuke wandeling ondernomen met Rita, Nana, Carla en Nathasia. Voordat we gingen eten in de Tazbar in Cheffois nog even langs geweest bij Jacky, waar Prateeksha een nieuw onderkomen bouwt. In de Tazbar veel gegeten en nog meer gelachen. Thuis toch maar weer gejureerd bij de blanco-scrabble totdat er iets misgaat met de invoer.

Maandag 7 juli.

Glimwormpje.

De scrabble van vandaag levert de volgende scrabbles op GEWeEST, NOEDELS, GESjOKT en NADIENDE. Verder zijn er solo’s voor Carla met LIERZANG en voor Rita met NEUSAAP en SNoOT. Het maximum bedraagt 908 punten en de top drie wordt gevormd door Rita, Christine en Carla. s’Middags ga ik naar de supermarkt om speciaal bier en bubbels te kopen. De avondmaaltijd bestaat uit zalm klaar gemaakt in de open haard. s’Avonds speel ik met Nana en Rita een aantal partijtjes rummy-cub waarbij veel wordt gelachen, maar nog meer wordt gedronken. Op een gegeven moment zien we een glimwormpje, en Rita maakt een paar foto’s. Zowel met als zonder flits. Wanneer ze tegen Nana zegt “en zo ziet hij er in werkelijkheid uit” laat ze een foto van mij zien.

Dinsdag 8 juli.

Le TOUR.

De vijfde scrabble partij leverde slechts twee scrabbles op te weten AFROUWEN en BERENNEN. Er waren drie solo’s voor Francisca met KANO, KAaM (wit, gerimpeld of vlokkig vlies op wijn, bier enz., hoofdzakelijk gevormd door gisten) en PEEP(verleden tijd van pijpen). Verder kwamen er nog INoX ((stofnaam, algemeen Belgisch-Nederlands) roestvrij staal (m.n. in toepassing op huishoudelijke artikelen)) en CAVE (pas op) op het bord. Het wedstrijdmaximum bedroeg 923 punten en de top drie bestond ditmaal uit Christine, Prateeksha en Rita. Na de scrabble snel richting Cholet, waar die dag een individuele tijdrit in de Tour wordt gereden. Louter bij toeval komen wij (Carla, Nathasia en ik) vlak bij de laatste kilometer terecht. Het is toch een heel spektakel zo’n Tour de France. En het valt nog niet mee de voortrazende renners vast te leggen op het fotografisch materiaal, al is dat tegenwoordig digitaal. Onderweg naar Pescalis nog een stukje sight-seeing gedaan om de file van auto’s die is ontstaan doordat iedereen tegelijk de stad uit wil, te ontwijken.

Woensdag 9 juli.

De prijsuitreiking.

De slotpartij was een memorabele met de volgende scrabbles. HANDWERK, ZOETELDE (wv van zoetelen: (verouderd) spijs en drank in een leger, aan militairen verkopen), tReINEN en BEREIdEN. Solo’s voor Carla met WETEND (tijdens deze beurt vielen er velen nullen met afwetend), eNKEN (essen), LIC ((in België, historisch) licentie (vroegere studieperiode tot het behalen van de academische graad van licentiaat)) en eVEnZO. Rita had solo’s met NAMAUW en aFKETS. Prateeksha had een solo met MAJoOR en Nana met POD (vuil dat men haast niet verwijderen kan, omdat het zo lang voortgewoekerd heeft). Verder werd er nog MHO (siemens (niet erkend volgens SI-richtlijnen)) gelegd. Het wedstrijdmaximum bedroeg 1033 punten en de top drie werd gevormd door Carla, Rita en Mieke. Na de scrabblepartij heb ik mij ledig gehouden met het branden van een aantal foto-Cd’s die aan de aanwezigen werd uitgereikt tijdens de prijsuitreiking.

Uitslag van de Vendee-trofee 2008.

Twaalfde: Nathasia, winnares van de rode lantaarn.
Elfde en eerste bij de mannelijke deelnemers: mijn eigen persoon.
Tiende: Francisca.
Negende: Ria.
Achtste: Jenny.
Zevende: Mieke.
Zesde: Jo.
Vijfde: Nana.
Vierde: Christine.
Derde: Prateeksha 83,30 %.
Tweede: Carla 85,98 %.
Eerste: Rita en winnares van de Vendee-trofee 2008 met 88,69 %.

Vanwege het stralende weer hebben we buiten kunnen eten en kunnen genieten van de smakelijke maaltijd, die Paul, Nana en Rita voor ons hebben klaar gemaakt. Vlaamse stoof met zelfgemaakte frites.

De avond werd op passende wijze afgesloten met het van Dale-woordenboekspel.

Donderdag 10 juli.

De terugreis.

Vroeg opgestaan, want er moest nog gepakt worden.
Tegen 9u30 namen we met weemoed afscheid (waarschijnlijk de laatste keer in Puy d’ Arduoin).
Onderweg veel klassiekers tegengekomen, die op weg naar Le mans waren.
In België nog even noodweer gehad, maar in Nederland was alles weer prachtig.
Een geweldige afsluiting van een mooie week.